zaterdag 29 maart 2014

Blog #6 - Identiteit


Nike is een merk dat we natuurlijk al een hele tijd kennen. Als je ook maar ergens het logo ziet leg je meteen de link naar de mooie sportkleding die ze produceren. Dat dit merk de grootste naam heeft in de sportwereld is geen vraag meer. Draai je maar eens naar een van de mensen die nu om je heen zitten en vraag ze 2 sportmerken op te noemen die het eerst bij ze in gedachte schieten. Gegarandeerd dat Nike daartussen zit. 

Het woord Nike komt van Nikè, godin van de overwinning. In het geval van Nike dus in de sport. Het bedrijf begon in 1962 als “Blue Ribbon Sports” en is in 1978 hernoemd naar “Nike”.  Het is begonnen bij atletiek en heeft zich in de loop van jaren uitgebreid naar alle takken van sport. (Het leuke is dat de plek waar de oprichters vandaan komen en waar het hoofdkantoor dus is gevestigd dezelfde plek is waar ik een jaar High School heb gevolgd; Oregon.)

Altijd heeft Nike ervoor gepleit om sport en beweging te promoten, de link die het bedrijf legt tussen hun kleding en sport is onvermijdelijk. Ook alle slogans die het bedrijf gebruikt voor hun producten hebben betrekking op sport: “Just do it!” & “Every damn night.”. Nike wil dus niet alleen ervoor zorgen dat mensen hun product kopen, maar ook om ze in beweging te krijgen.



Ook sponsort Nike heel veel sportevenementen zoals WK’s voetbal, maar ook verschillende individuele sporters zoals Kobé Bryant (NBA) en Lionel Messi (FCB). Deze gaan op hun beurt dan weer een klein rolletje spelen in een van hun commercials. Ook zijn het vaste sponsoren van meer dan 100 verschillende internationaal gevestigde teams van verschillende sporten. Dit gaat van golf tot aan cricket. Het gaat in Oregon zelfs zo ver dat het American Football team van de University of Oregon nooit met hetzelfde tenue spelen. Ze krijgen elke wedstrijd een nieuw tenue met ander design. Dit natuurlijk omdat het hier allemaal is begonnen.


We kunnen dus concluderen dat Nike doormiddel van zijn vele sportpromotie een bedrijf is met goede intenties. Het in beweging krijgen van mensen en promoten van sport. Dit is gezond en goed voor de maatschappij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten